dinsdag 4 juli 2017

Kondre drai, puspusi nyan sra

izifunny.com
Is een zogenaamde 'Odo' of een gezegde uit Suriname. Het vertaald als 'Het land keert, de poes eet sla' of 'Als het land keert, dan eten de poezen sla'.  Althans dat denk ik als ik het woordenboek van Prisma mag geloven. Het betekend zoiets als 'Alles staat hier op z'n kop' en dat is dan in ieder geval iets dat wel klopt.

Tot einde Januari had ik helemaal niks met Suriname. Ik vind een vakantie in Nederland prima genoeg en als ik wat avontuurlijker wil, dan ga ik het liefst naar een Europees land dat met de auto te bereiken is of - wat zonniger en met vlucht - een weekje naar Samos of Tenerife. Lekker overzichtelijk, gestructureerd en relatief weinig stress. Voor mij hoeft dat gezeur van lange vliegreizen en het gedoe met visa en Schiphol niet zo. Mooie natuur heb je in Europa ook en als ik wat tropisch wil zien, dan zet ik National Geographic of Discovery Channel wel op, heb ik tenminste ook geen last van al die enge, giftige beestjes en als ik het wil ervaren, bezoek ik de Burger's Zoo. 

Mijn oom daarentegen is vele jaren geleden op reis gegaan. Hij was iemand die- net als mijn vader ooit - veel gevaren heeft en nadat mijn oma was overleden, was er in Nederland niets meer wat hem hier hield en hij besloot de landen die hij ooit had aangedaan weer te bezoeken. Geen idee wat hij allemaal gereisd heeft, want veel contact - op een telefoontje zo nu en dan- hadden we niet. Wat ik nu wel weet, is dat hij op een gegeven moment in Suriname is belandt en dat hij daar verbleef tot aan zijn dood afgelopen Januari.
Gelandt op Zanderij, het avontuur tegemoet



Omdat ik het nog enige levende familielid was, werd ik verzocht naar Suriname af te reizen om de zaken daar te gaan regelen en zo kwam het dus dat ik op een koude dinsdagmiddag op het vliegtuig naar het vliegveld Johan Adolf Pengel in Zanderij, Suriname stapte en de poezen sla aten…





Geen opmerkingen:

Een reactie posten