woensdag 12 juli 2017

Een fascinerende puzzel

Na de lunch brengt mijnheer Kibrifasi me weer naar het huis van mijn oom, waar ik nog tot 6 uur kan doorwerken. Tegen die tijd is het hele kleine kamertje netjes, heb ik de papierkrat doorgetijgerd en nog wat andere dingen bekeken en geruimd.

Als ik de deur achter me dichttrek ben ik 3 mappen met papieren rijker en staan er 5 vuilzakken achter de deur opgestapeld om door de vuildienst te worden opgehaald. Die komen hier woensdag en zaterdag langs.

Het doornemen van de papieren heeft me heel wat opgeleverd. Zo blijkt mijn oom een kluis te hebben in Paramaribo. Daar wil ik natuurlijk heel graag een kijkje nemen! Wat zou er in zitten? 

Helaas is het nu al te laat om naar de bank te gaan; de bank waar ik moet zijn, gaat om twee uur al dicht. Dat zal dus even moeten wachten.

Langzaamaan krijg ik ook een stukje beter beeld van mijn oom. Zo was hij heel erg bezig met natuurlijke geneesmiddelen, ik ben zeker honderd kopietjes tegengekomen over de zuurzak (jawel; zo heet het ding echt!) iets dat podosiri heet (wij kennen het als açai)  en een speciale soort thee; dezelfde als waar ik ook al verschillende dozen van ben tegen gekomen.

Hij had een medische encyclopedie waar allerlei briefjes in zaten, dokters- en apotheekbonnetjes laten een beeld zien van de kwalen en ziekten die mijn oom de laatste 15 jaar heeft gehad. De laatste maanden schijnt hij écht heel ziek te zijn geweest.

Hij schijnt- behalve ‘vriendin’ uit Suri-Nederland, ook nog een Surinaamse vriendin te hebben gehad. Dit heeft niet lang stand gehouden. Maar ook ‘vriendin’ schijnt sinds 2006 niet meer zo vriendin te zijn geweest. Ik vind printjes en teksten over overspel en dat lijkt mijn oom niet licht op te vatten.

Hij was gek op gokken, lotto en was – lijkt het- heel erg bijgelovig. Ik vind gedroogde klavertjes vier, een konijnenpootje en nog veel meer prullaria die met ‘geluk’ te maken hebben. Naast de talloze kansberekeningen en dus talloze lottobriefjes en krabbeltjes met cijferreeksen.

Ik heb ook allerlei notariële stukken gevonden. De officiële oprichtingsakten van de stichting en de officiële akten van de grond. Ook heel intrigerend is dat ik de tickets vind van mijn ooms reis naar Nederland, die keer dat hij bij mij in de achtertuin zat. Hij ging via Frans Guyana (Cayenne) naar Parijs en daar met de Eurolines bus naar Nederland en via dezelfde weg weer terug.

De vreemde route is verklaarbaar als ik ook een document vind ‘in naam der Koningin’… je zal maar jaren je inkomstenbelasting niet betalen…Tja, dan wil de fiscus en daarna de wet je natuurlijk graag ter verantwoording roepen. Mijn oom was echter geenszins van plan om zich te melden voor een paar dagen? Weken? Vrijheidsbeperkende overnachtingen in Nederland.

Kortom… het is een fascinerende puzzel die ik langzaamaan completer krijg…


Geen opmerkingen:

Een reactie posten