dinsdag 4 juli 2017

Betre wan bun birti leki wan farawe kompe

...Oftwel: Beter een goede buur, dan een verre vriend.

Mijn oom had een vriendin. Zij woont in Nederland en is Surinaamse van origine. Ik denk dat hij daarom uiteindelijk in Suriname is belandt. Zij was ook degene die mij zondag belde om te vertellen dat mijn oom overleden was.

Omdat ik echt “grungrun” (groen als gras/ onwetend) ben als het op Suriname aankomt, heb ik haar gevraagd wat ik allemaal moest regelen qua hotels, huurauto en wat nog niet meer. Na wat heen-en-weer ge-app vertelt zij mij dat ene mijnheer Kibrifasi*  me zal ophalen bij het vliegveld en dat ik me geen zorgen hoef te maken, want hij heeft appartementen en daar kan ik terecht en hij regelt de dingen wel. Ik moet alleen wel een bordje meenemen met de naam van mijn oom er op, zodat hij me kan herkennen in de aankomsthal.

Ik heb dus – brave borst als ik ben- keurig een bordje gemaakt. Ik houdt het – nadat ik *eindelijk* de douane ben gepasseerd – keurig voor me vast, al turend naar de menigte die daar op de arriverende passagiers staan te wachten. Wie is die mijnheer Kibrifasi? Kan ik die vertrouwen? Staat hij er überhaupt wel?
Ik zie mezelf al gestrand op Zanderij. Geen vervoer, geen verblijfsplaats en geen flauw idee wat ik moet. Het enige dat ik inmiddels heb, is een adres waar mijn oom verbleef tot aan zijn dood, maar daar zal ik ook niet zomaar aan kunnen komen waaien.

Gelukkig zie ik al snel een man zwaaien in de menigte en achter hem ook een dame die nieuwsgierig kijkt naar ‘wat er nu weer aan komt waaien’. Ik noem haar maar Dana (ook gefingeerde naam).

Het eerste dat Kibrifasi vraag is naar welk hotel hij me moet brengen. De schrik slaat me even rondom het hart. Vriendin had immers gezegd dat het allemaal wel goed kwam en dat ik niets hoefde te regelen. Ik vertel het Kibrifasi. De man biedt gelijk aan om met hem mee naar huis te gaan, hij heeft logeerkamers die Dana in orde kan maken, en dan zien we morgen wel weer verder.

Tja… of ik daar nu zo blij mee ben. Een wildvreemde man in een land dat ik helemaal niet ken. Ik besluit mijn tracking op mijn telefoon aan te zetten (dan maar hoge kosten) en manlief gelijk te berichten met een google-maps locatieplaatje waar ik zit zodra ik bij Kibrifasi aan kom. Die Kibrifasi kan wel zeggen dat hij een goede vriend was van mijn oom, maar is hij dat ook…

(*Kibrifasi is Sranangtongo voor anoniem, de werkelijke naam houd ik voor me)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten