maandag 18 maart 2024

Oni nanga brasyon-waswasi

Oftewel: bij en Braziliaanse honingbij. Sommigen van de lezers weten dat ik dit jaar begonnen ben met een cursus bijenhouden (imker worden) in Nederland. Ik heb net mijn eerste lessen gehad over de geschiedenis, de jaarcyclus en dracht en de anatomie van de bij. Toen ik startte bedacht ik me ineens dat er ook Suriname bijen worden gehouden en ik was nieuwsgierig naar de manier waarop, dus ik postte een berichtje in de groep van de 'Grote Surinaamse Tuin' en al snel kreeg ik diverse namen door, maar één naam er uit sprong en dat was Faboesi. 

Ik schreef Faboesi aan of ik tijdens mijn verblijf een bezoekje mocht brengen en ik was van harte welkom. Gisteren was het zo ver!

Wat een mooi plekje en wat fascinerend om te horen hoe “het imkeren” hier in Suriname gaat. Ik werd rondgeleid door Mariska en zij vertelde honderduit over het werken met de bijen hier in Su. 


Daar waar wij in NL “tamme bijtjes” hebben, moeten ze hier een superdik pak aan : het is de Braziliaanse bij (populistisch: de killerbee) waar hier mee gewerkt wordt. Een bij 🐝 die heel temperamentvol is: ze produceert heel goed, maar verdedigt haar goedje ook overeenkomstig! 

Ik kan zeggen dat ik superstoer zonder pak bij “the bees” 🐝 heb gestaan en dat is ook zo, maar er waren er maar een paar en het is “laagseizoen” dus ook “saafri saafri” bijen: in het hoogseizoen had ik daar niet in mijn jurk πŸ‘— kunnen staan 😁



Er waren ook nog twee verrassingen: een zwermpje savannebijtjes had zich genesteld in een broedkast en een volkje met angelloze bijtjes begon te zwermen/ had darrenvlucht. 🐝 🐝 



Faboesi heeft verschillende soorten honing te koop, naast de bekende Parwa ook Mira-oedoe, jamoen en bosbloesem (honing van dracht uit het regenwoud!) en daarnaast ook propolis (wist je dat de Braziliaanse bij vele malen meer propollis maakt dan de Europese bij?)…een hoestdrank en wat @op honing gebaseerde medicinale crΓ¨mes/ zalven.  


Ik kan zeker aanraden om daar je holing te halen als je in Su bent. Je weet dan dat je goede Kwaliteit krijgt, niet aangelengd met Taiwanese of Chinese honing/ nectar. En ik durf te wedden ook tegen een betere prijs! 

En wil je nog meer lezen:

https://popular-places.com/.../heat-smoke-and-sweet-honey/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten