maandag 25 maart 2024

de Cambio en Winkels

Donderdag had ik gewoon een volle werkdag… dat betekent dan automatisch wat minder qua klussen enzo…, maar toch was het weer een dag vol avontuur, evenals de vrijdag.

Na mijn werk toog ik naar een winkel waar ik al een paar keer langs was gereden maar nog nooit was gestopt; Red Apple 2020, wàt een leuke shopping experience is dat. Zo’n grote winkel, De Ali maar dan als live winkel en absoluut geen schaamte om de allerlei fakes zo te displayen; onze wetgever zou er wat van denken 😂 ik Vond het gewoon geweldig. Zo zag ik een Hawaï shirtje die mijn achterneefje echt Uber cool 😎 zou staan 


Daarna -jaja- in één keer goed maar de Western Union gereden. Geld halen omdat ik morgen ook kasten voor Tigri wil Scoren. 

Zegt een jongen voor die WU:  “ik kan gelijk voor u wisselen”
Ik zeg “welke koers”
Hij zegt "35, want die koers dropt toch"
Ik zeg "op highway doen ze 37"
Zegt hij “dat was vorige week”
Zeg ik “zo langzaam rij ik niet hierheen”

Dus check ik het internet voor de Cambio koers: jaja: 37 soms 38. 

Blij dat ik niet meer zo’n law tata ben toch!?! Ik begin die Sranan hossels steeds beter te doorzien.  

Ik was nog geen 5 minuten thuis en toen kwam de “dakman ”… als het goed is, is het dak nú gerepareerd… de volgende Regenbui (en die vallen nu regelmatig ) zal t moeten uitwijzen 

In Tigri vervolgens mijn alternatief voor een houten plaat getest (zwarte spray paint) werkt als een malle… alleen natuurlijk Net niet genoeg aan één bus…

En laatste wapenfeit; ik kreeg de bbq aan “Sranan style”… kooltjes neerleggen, stuk keukenrol of servet in een kommetje vouwen en dan spijsolie er in en aansteken en dan de kooltjes zo neerleggen dat ze in de vlammen komen. 

Vrijdag ging ik naar de Cambio. Dat was ook 'een first' voor mij. Ik kreeg Weliswaar geen 37, maar toch 36 en dat is nog altijd meer dan mijnheer hosselaar 35… en 600 srd is toch € 15,71 dus dat heb ik mooi in eigen zak gehouden 💶  Tip van de "pro" (hahaha): check eerst wat de koers bij de bank is, check wat de gepubliceerde koersen zijn bij de cambio's, reken de bandbreedte uit van de hoeveelheid SRD die je denkt te gaan ontvangen en ga dán pas naar cambio zelf, want het gaat allemaal razendsnel daar. 

Ik toog daarna naar de freydey wowojo (vrijdags markt) op Indira Gandhiweg, maar daar kwam de lucht van de vis die ik wilde halen met halverwege de groente hal me al tegemoet dus dat wordt een ander keertje… want ik moest ook nog een kast halen en twee nachtkastjes (welgedacht a) en een matras (furniture city, kwattaweg) halen…die vis was dan al uit zichzelf al gaan zwemmen… 🐟 

Onderweg maakte ik een extra tussenstop om een bepaalde kleur grijs voor de huiskamer te halen. Niet gepland, maar ik geef mijn vrije zondag er voor op om een mooie huiskamer muur iig te hebben.

Ik was nog net op tijd terug om de kast te ontvangen.

De bezorger (ik schat 55-60) begon vervolgens een heel charme offensief. Of ik alleen was en dat ik nog zo jong was en of hij een avondje mocht komen “praten”…. Nou nee. Ik ben niet alleenstaand en ik ben gelukkig én monogaam getrouwd… Gelukkig nam hij wel genoegen met de nee.. maar mocht ik me bedenken… 

Dat is in Su wel nog … vleierij, fluiten, nastaren en opmerkingen (“goh wat heeft u mooie benen”).  In Nederland heeft de Me2 dat hardhandig de kop in gedrukt ..en dat heeft voor echt ongepast gedrag natuurlijk nut gehad maar de keerzijde is dat je nog zelden je gevleid voelt (of rood op de wangen krijgt) …

Nadat ook het bed was bezorgd ben ik weer op Pad gegaan voor een matrasbeschermer. Uiteindelijk kreeg ik door (via mijn hulplijn) dat ik bij Kirpilani moest zijn en daar vond ik natuurlijk nog meer moois zoals een groene glazen vaas. Je zou toch denken dat in een land dat zo warm is én dus gezweet wordt, zo'n beschermer in alle winkels verkrijgbaar zou zijn, maar bij geen enkele Chinees was men er mee bekend. 

Ik had een cola fles “onthoofd” en goud gespoten zodat deze als vaas kon dienen… maar dat hoeft dus door de vondst van de groene vaas niet. Overigens heb ik wel de pot van de sanseveria op het kastje in de gang goud gespoten.

Na Kirpilani heb ik nog de gasbom (no worries een “bom” is een fles onder druk (zo heet een spuitbus hier een spuitbom als het verf betreft)

Toen heb ik me als laatste nog even druk gemaakt met alle lakens, hoezen etc van de Tigri en nu sluit ik de dag af met dit berichtje en een wit wijntje op de veranda 🍷 🐆 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten