maandag 11 maart 2024

Gi Kamisa fesa

Nee.... niet voor mij natuurlijk. Een 'gi kamisa' is een traditioneel Marron initatie ritueel waarbij de jongen een man wordt. Praktisch: hij wordt 18.

Voor de vrouw is het 'gi pangi', waarmee zij dan zelfstandig wordt en een man kan/mag aannemen. 

Maar goed... Een dagje van "dit en dat" was het vandaag en het eindigde met een zeer zonnig en kleurrijk feest bij een neef die dus 18 werd.  

Vanmorgen ben ik vroeg naar de markt gegaan. Groente, fruit en kip gehaald. Ik was zó toe aan een stuk fruit! 🥭 🍌 Dus lekkere 'roodborstjes' (ruiken zalig!!) gehaald en bacove... voor de Hollanders: mango's met een rode blos en bananen die je uit-de-hand kunt eten; (bak)bana's of 'bananen' zijn die waarmee je kookt. Ik zag ook heel mooie vis, maar dat komt woensdag wel weer, dan wil ik lekker gegrilde vis maken met een simpele salade. 


Daarna de kip in de marinade gezet. Morgen wil ik die gaan grillen op de bbq... ook dan weer met lekkere komkommer/ tomaten salade met flink wat ui. 



Daarna de was 🧺 gedaan en uitgehangen…terwijl ik dat aan het doen was, kwam de overbuurvrouw langs om vers geoogste gele cassave te brengen die ze had gekookt en gebakken (erg lekker!!!😋 )... dat is het grote voordeel als ik hier in Su ben... eten komt van alle kanten en het smaakt allemaal zo intens en geweldig!


Na een mini klusje (kruiden potjes in de keuken netjes labelen) was het tijd om me om te kleden.

Ik was dus uitgenodigd voor een “gi kamisa” feest. De gi kamisa is dus een traditioneel initiatie van de Marron (vooral nog actueel uitgevoerd bij de Sarramaccaners) wanneer de man 18 (“man”) wordt. Het was de zoon van een oom van Paatje die ik vorige week op het feest van de tante had ontmoet.

Voordat we naar het feest gingen kreeg ik eerst nog een pangi omgebonden (alsof ik het niet al warm genoeg had 🥵)

Het feest begon heel rustig maar daarna druppelde vol met familieleden en toen volgde ook het eten. 🥘 



Ik wilde het echter niet laat maken en ging - waarschijnlijk naar Surinaamse maatstaven- veel te vroeg weg (mét eten) … maar als je om 3 uur Surinaamse tijd weer op  moet wil je het niet te laat maken …dus nu post ik dit stukje vanuit mijn hangmat nadat ik een portretfoto van mezelf had genomen (ik moest de delay even uitzoeken 😄) en maak mezelf klaar voor de nachtrust…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten