maandag 25 maart 2024

Faya, sopu, fisi nanga munkenki

Vuur (brand), soep, vis en volle maan

Zaterdag bij het opstaan bedacht dat ik de spreien ging omwisselen. Het groene van het sprei in “Tigri” matchte niet helemaal met de muur en het contrast van de blauwe in “Bromki” was niet naar de zin van de designer. Met het omwisselen kwam er harmonie in de tent. 


Daarna gelijk op stap gegaan want ik had een lijstje en ik wilde zelf wat winkels bezoeken. De eerste twee winkels vielen tegen en kon ik -behalve wat kleine standaard dingetjes- hetgeen ik zocht niet vinden ๐Ÿงผ ik wilde graag bloeiende plantjes, maar kon alleen een mooie waaierpalm vinden ๐ŸŒด 

Na een lunch / brunch bij HES-D ging ik naar Tromoto N.V. Op de nieuwe Charlesburgweg, eigenlijk slaag ik daar altijd wel als ik op zoek ben naar Grรถhe materiaal. Het is de importeur en het is gewoon een heel fijne winkel met heel behulpzaam personeel, hoe anders dan bij HomeBuildingdepot , waar ik vandaag moest uitleggen wat m6, m8 en m10 plugjes waren. De man zei we hebben geen m8, alleen 8*4,5 en 10*5… tja… en dan  werk je als “deskundige” in een bouwmarkt…

Helemaal bijzonder wordt het bezoekje aan Tromoto als ik wordt herkent “Hoe gaat het met u? Mevr van Delft was het Toch?” Amazing!!  (Delft is hier in Su namelijk makkelijker dan Rooseboom de vries dus ik gebruik hier vooral mijn meisjesnaam).

Nu zullen er hier in Su niet heel veel vrouwen zijn die zelf klussen, laat staan een sabanabubawan (letterlijk: witte huid persoon) dus dat zal het onthouden makkelijker maken, maar toch…! 

Met twee stopkraantjes ging ik weg en ik kan volgende week als het geld is overgemaakt op de Rekening in Su de wc ๐Ÿšฝ ook ophalen, alleen het voetenkraantje was uitverkocht (men heeft hier veelal een extra kraantje ๐Ÿšฐ onder de douche voor het wassen van de voeten en die heb ik ook)…

Nu Tigri zo Goed Als klaar is, ga ik aan de laatste kamer beginnen: de tweede badkamer… die ik overigens ook eerst moet opruimen want hij staat vol met zakken en nog wat ouwe meuk die weg moet ๐Ÿšฎ 

Via Pooja winkel dan naar huis. Wat is nou weer een Pooja winkel? Dat is een Hindoestaanse winkel met allerlei spullen voor Hindoes (althans dat begrijp ik er uit). Wierook, cd’s, traditionele verzorgingsproducten en spullen voor de Hindoestaanse feestdagen. Zo is het aanstaande maandag Subh Holi/ Holi Phagwa Misschien ken je het wel van alle gekleurde poeders. Ik ga maandag naar het onafhankelijkheidsplein om het feest eens mee te maken, dus shirt en poeder gekocht… ๐Ÿ‘š ๐ŸŒˆ 

Thuis heb ik de gordijn rails nog opgehangen en het wissertje van de douchecabine. En toen ik toen naar buiten liep zag ik grote zwarte (brand) pluimen. ๐Ÿ”ฅ ๐Ÿ’จ 

Omdat ineens de vuilniswagen al voorbij kwam sjeezen voordat ik de zakken aan de weg had, heb ik snel die zakken achterin gemikt en op een plek gebracht waar men nog moest ophalen.

En ik kon gelijk checken wat de brand was: geen huis of winkel gelukkig, maar wel een fikse perceel/ zwamp brand ๐Ÿ”ฅ 

Gelijk even bij “de Chinees” de spullen gehaald voor pindasoep - op de bakabana na, die ik morgen nog op de markt zal halen ๐Ÿฅœ ๐ŸŒ 

Al met al… was zaterdag een enerverende dag (alleen ook nog geen lampjes voor op de nachtkastjes kunnen vinden…the search continues) ๐Ÿ’ก

Op zondag relaxt wakker geworden even genoten van de zonsopgang en de fluitende vogeltjes.


Vandaag wilde ik pindasoep maken ๐Ÿฅœ en ๐ŸŸ vis eten, dus ik ging vroeg naar de markt om de spullen te halen. Ik had eindelijk een hele nacht doorgeslapen dus weer wat energie!

Ik kon het niet laten een Saoto voor ontbijt te eten en dat deed ik dus op de markt zelf. 

Daarna vis uitgezocht (linker op de foto) die razendsnel werd ontschubt, schoongemaakt en in moten gehakt. ๐ŸŸ 



Toen ik thuis kwam heb ik de wasmachine aan gezet en ben ik begonnen met het schilderen van de huiskamer (ongepland) 

Situatie met alleen de 'Raven' opgehangen

Raven en een roze kleed

Raven en kleed, maar dan in de avond

En nu is de muur geschilderd :-)

Raven, met kleed, kussentjes en geverfde muur in de avond

Uiteraard veel te laat klaar om en Pindasoep te maken รฉn vis, dus voor de soep gekozen… alleen de groene banaan ๐ŸŒ deed er erg lang over om gaar te worden, dus de Tom Tom moet ik morgen afmaken… het maakt de soep er niet minder door ๐Ÿ˜‹ ๐Ÿฅฃ (al had ie zelfs een tikkeltje pittiger gemogen)




Terwijl ik de soep aan het afmaken was, viel mijn oog op de volle maan ๐ŸŒ• die intens geel was… dus daar snel nog wat foto’s van gemaakt.

En dan is zo’n dag weer razendsnel voorbij gegaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten