donderdag 20 mei 2021

Dan vind ik daar ook vast wat van...

En toen was er vandaag de opening van een tentoonstelling over Slavernij in het Rijks en omdat ik ook een opinie had over de 'Songfestival Broccoli' zou ik ook vast een mening hebben over deze tentoonstelling en alle heisa (zoals gezegd 'fusi' (fussie)) die daarover nu wordt gemaakt.

Laat ik beginnen met dat ik het goed vind dat er aandacht is voor het onderwerp. Niet alleen in de context van Suriname, maar gewoon in het algemeen. Slaven, slaafgemaakten... ik doe niet zo moeilijk over de naamgeving, want het is in welke context dan ook gewoon 'not done', daar hoef ik echt geen politiek correct naamgeving voor te gebruiken. Slavernij is van alle tijden en het is altijd beroerd voor diegenen die de lijdende partij zijn. Europeanen (ja .. ook "Nederlanders' (al was er toen nog geen sprake van een 'Nederland') die slaven werden van Vikingen, 'Horigen' die tot hongerdood werden uitgebuit door hun leenheren, Oost Europese dames die nu in als 'sexslaaf' werken in de verschillende 'rode licht districten', kinderen die kobalt opgraven om onze electrische auto's te kunnen blijven fabriceren, Mexicaanse dames die als slaaf(gemaakten) het huishouden in de VS moeten doen, Indiaase en Pakistaanse mannen die tot de dood toe worden gedraven in Quatarse stadions en natuurlijk de immens grote logistieke slavernij van Afrikanen ten behoeve van plantage-arbeid in het 'ZUiden' van de US en de caraïben, waaronder Suriname.

Ik moet bekennen dat ik met ontsteltenis en ook zeker minachting naar de commentaren rondom deze opening van de tentoonstelling kijk. Soms is het commentaar van dusdanig 'laaggeschoolde' kwaliteit dat het bijna meelijwekkend is ("ik ga red: (alleen!!!) deze tentoonstelling massaal boycotten"). Ik weet niet of ik nu boos moet worden, in een hard lachen moet uitbarsten of er met gestrekt been tegenin gaan. Andere commentaren lijken dan weer een goede insteek te hebben om vervolgens uit te monden in een ordinaire geldvraag.... 

Vooral de Srananman lijkt érg verhit bij deze tentoonstelling en alles er omheen. Niet zo gek als je bedenkt dat de Nederlandse heerschappij in Suriname de meest wrede was die je kon voorstellen. Als een planter van katoen zijn slaaf(gemaakte) tot orde wilde roepen, dan dreigde hij met verkoop aan een Nederlandse plantage... dan was het verzet geheid klaar: naar Suriname wilde je voor geen goud... dat was de meest vreselijke hel die je ooit kon voorstellen. En nee, dat heb ik niet vanuit familie-overlevering of mijn 'yeye', maar dat kun je vrij goed nagaan als je wat geschiedenisboeken leest over de Surinaamse slavernij.

En dan nu een tentoonstelling... ja dat maakt de gemoederen wel verhit.

Maar waar ik dan verbaasd over ben: er wordt al jaaaren geroepen dat 'wij Nederlanders' geen reet geven om onze 'inktzwarte bladzijde uit onze geschiedenis'... dat we laconiek zijn, dat we het onder het tapijt vegen, de doofpot in stoppen en weet ik niet allemaal meer. Alle Nederlanders (Tata's / tattaas) worden over diezelfde kam geschoren want het lijkt wel alsof wij allen blankies-van-18-miljoen-Nederlanders- schuldig zijn én geprofiteerd hebben van die slavernij....

Nu ís er een tentoonstelling die alle facetten belicht, zowel die mensen die geprofiteerd hebben van de Slavernij (voorheen werd dat niet genoemd, want bang/schaamte ohwee...)  als de absurditeiten (gouden hondenband???!!) en dan wordt er geroepen dat 'het nergens op slaat', dat het geen waarde heeft omdat er geen excuses worden gemaakt, dat het 'ruk' is omdat er geen miljarden/miljoenen schadevergoeding komt, dat de Koning helemaal zelf zich niet interesseert (man uit Staphorst die de koning klaarblijkelijk als 'buur' kan spreken =>  *sarcastisch bedoeld hier*) 

Mensen, zo lang we alle handreikingen (hoe klein ook) blijven bekritiseren; is geen Nederlander bereid een handreiking verder te doen. 
Zo lang een handreiking gelijk betekent dat de 'Srananman' miljoenen euro's wil zien en anders niet eens wil luisteren... krijg je nooit geloofwaardigheid... het gaat immers helemaal niet om die Akara of Yeye... het gaat je gewoon ordinair om geld. 
Zo lang we blijven hameren en vasthaken in dat slavernij verleden en daaróm nooit bereid zijn enige samenwerking te accepteren, daaróm niet bereid zijn vriendelijkheid en hulp van elkaar te accepteren... dan gaan we nooit ergens komen!!!! 

Er zijn zóveel mensen die wel degelijk zich pijnlijk voelen door het verleden van Slavernij enerzijds maar ook - hoe je wellicht ook haat- trots zijn op hun Nederlandse geschiedenis. Maar die gaan echt niet 1000 euro betalen voor iets waar ze geen zak persoonlijk mee te maken hebben vanwege 'genoegdoening' en laten we wel wezen: dat zouden die personen die het hardst roepen ook niet doen en hoeveel schade hebben zij zelf aan anderen berokkend als zij eerlijk en diep in hun eigen harten kijken?

Vele kinderen zijn groot geworden met 'Piet Heijn, piet Heijn zijn naam was klein, maar zijn daden benne groot, hij heeft ge-/overwonnen... de zilvervloot".... dat had geen reet te maken met Slavernij. Dat was de Spaanse Armada.... Jawel die Spanjaarden onderdrukten ons voor 80 jaar (80-jarige oorlog) en we wisten hun 'zak te tasten' door hun zilvervloot te roven. Maar nu is 'Piet Heijn' ook in verband gebracht met Slavernij en moeten we hem in de ban doen.... 

Nu ga ik wat heeeeel gevaarlijks (voor mijzelf) zeggen. Als iemand wat in brand zet en daar vallen doden bij... is dat dan ok of niet ok? (odumankama).... er waren ooit drie Surinaamse (verzet) tot slaafgemaakten die Paramaribo in brand zetten.... er kwamen vele mensen om... is dat dan ok?  sommige zeggen van wel; het was immers de verdiende loon... maar volgens mijn overtuiging is het niet aan 'de mens' om dat oordeel te vellen...

En dat is precies waar het MIJ dan uiteindelijk om gaat.

'In the end' is het niet wij mensen die oordelen. Het is 'het zijn' dat het oordeel zal vellen. Of het nu 'de dag des oordeels' is (christelijk) of juist Gede oso... het is niet aan ons mens om te bepalen wat uiteindelijk onze ziel wel of niet zuiver acht...Het is goed als een ieder dat zou beseffen en zou stoppen met die onnozele (doods)bedreigingen etc. het is niet aan u het is aan DIE die er was voor dat dingen er waren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten