maandag 2 oktober 2023

Dit keer een mega-lange post over mijn laatste bezoek aan Su...(deel 1)

Over (iets minder dan) twee weken vlieg ik weer naar mijn Switi Sranan... als ik 25 jaar geleden had gezegd tegen mijn vader/ moeder of oom dat ik ooit zo verlangd had naar dit land zouden ze me voor gek hebben verklaard... evenals dat ik het heel erg naar mijn zin heb gehad op een verjaardag van mijn Surinaamse (taal) leraar afgelopen vrijdag.... blijkbaar is het feit dat ik - een soort van- Sranantongo spreek een blijvend uniek en vreemd iets, wat 'de Srananman' toch bijzonder amusant vindt. 

Maar ik besefte mij dat ik ook weer mรณet posten al wil ik tijdens mijn vakantie weer een beetje up-to-date zijn... dus deze post bevat alle updates die ik eerder op facebook heb gepost. Het wordt daarmee een lang post... maar het brengt dingen weer 'bij'..Niet alle foto's van FB zal ik hier plaatsen... dus via deze weg moeten jullie het met een selectie doen...

24 december 2021 ... kerstavond..
Jaaaaa!!! We zijn er weer Switi Sranan!! ๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ท๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ท 

Op de veranda, 27 graden (plus) en een lekkere koude parbo (dank aan mijn top beheerder!!). Kwakende kikkertjes, tjirpende krekels, prachtige hagedisjes en gillende cicaden…. De huis 'winti' (doorzichtig hagedisje) kleeft aan de muur....


25 december 

Vandaag een rondje Paramaribo.

Eerst langs Republic Bank om mijn telebankieren pasje op te halen. ๐Ÿ’ณ๐Ÿ’ถ Daarna naar Meerzorg naar Compa autoverhuur, want mijn verlichting was stuk (leuk als je s avonds vanaf Zanderij naar huis moet over donkere weggetjes). ๐Ÿš—

Vervolgens even een bara gehaald (met faya!!! Mango chutney) ๐ŸŒถ๐ŸŒถ๐ŸŒถ en aangesloten in de file op debosjebrug. 

Vervolgens van file naar file om - via de Tulip supermarkt- bij de building depot op Noord te komen. Ik ging voor verf, maar de elektrische fornuis was in de aanbieding dus ook meegenomen (met nog extra korting bij de kassa!)

Even geluncht bij de KFC en weer via file na file naar VCM slagers en daar aangekomen in een mega-rij om wat vlees voor de barbecue te bemachtigen en daarna weer terug gekropen naar huis…want wat was het druk!!! ๐Ÿš—๐Ÿš—๐Ÿš•๐Ÿš™๐Ÿš™๐ŸšŒ๐Ÿš—๐Ÿš—๐Ÿ›ป๐Ÿ›ต๐Ÿš•๐Ÿš•๐Ÿš—๐Ÿš—

Een laatste stop bij Yin Du gemaakt voor brood, want Hollandia was dicht…

Thuis aangekomen hebben we de kerstboom versierd en de (eerste helft) van de verlichting opgehangen en een vleermuis ๐Ÿฆ‡ uit huis gejaagd die verdwaald was en rondjes door de huiskamer vloog.

Het fornuis bleek geen stekker te hebben dus dat moeten we morgen afmaken…hopelijk heb ik nog een stekker in huis ergens. Dus in plaats van pizza in de oven, wordt t nu barbecue. ๐Ÿ—๐Ÿ”ฅ




26 december

Het begint regenachtig is Su vandaag. Wel vroeg op want we moeten vandaag voor de “derde dag” (Corona snel test) test in Paramaribo zijn. We hadden graag de was ook gedaan, maar de (pruts) installateur heeft de buiten kraan niet aangesloten, overigens de binnen kranen ook niet, had ook de gas aansluiting in de keuken is op de waterleiding aangesloten (nu “opgelost” door een elektrisch fornuis) en de aard pinnen (waarom in godesnaam twee?) staan omhoog op mijn parkeerplaats waardoor ik mijn auto niet daar meer kwijt kan (staan bovendien ook onderwater als het nu regent), ik heb -in tegenstelling tot wat we hebben afgesproken- geen boiler voor warm water, de tweede badkamer heeft nog geen water en ze hebben een elektra buis aan de zicht zijde van het huis geboord ipv ingesleufd… er is echt niks dat dit bedrijf geleverd heeft dat is afgesproken… maar morgen schijnt “de Voorman” te komen (ik snap niet dat die eigenaar niet zelf komt) en dan eens kijken hoe ze dingen gaan oplossen… maar ik denk dat ik een andere installateur het maar laat oplossen want deze geeft weinig vertrouwen…en dan huur je -denk je- een (duur) gerenommeerd bedrijf in… Verder eens kijken of ik verf kan krijgen voor op MDF. (Winkels zijn hier eerste en tweede kerstdag gewoon open). Ik heb nu wel deurtjes in de keuken, maar ze zijn licht paars ๐Ÿ˜ณ en dat is “even wennen” …bovendien is een deurtje niet op maat, wat de meubelmaker onhandig heeft opgelost door een latje er achter te zetten…ook dat ziet er niet uit, zo’n kier en een andere deur loopt aan. Ook de planken moeten nog gemaakt en een paneeltje voor de boven deurtjes moet ook nog gemaakt… toch de klus stand maar aan …


27 december

Vandaag zou dus een voorman van “RayTech” (dat is dus de installateur) komen om dingen op te lossen en de keuringsrapporten te brengen. Komt er in elf uur een mannetje dat volgens zijn baas “een storing moet oplossen”. Geen voorman, Geen keuringsrapporten. Nu blijkt is die van EBS is beschikbaar… die van SWM dus niet…is het รผberhaupt wel qua water gekeurd met al die dingen in huis die niet kloppen?
Wij -inmiddels zijn we echt we boos over de gang van zaken- kunnen hier echt niet over uit. Herhaaldelijk beloftes maken en niet nakomen maken dat je op een gegeven moment een heel boze klant hebt. En dan blijven beweren dat “het niet is wat je voor ogen hebt bij je dienstverlening”… Volgens de baas en de dame van de administratie zijn er sterfgevallen, maar dat was vorige keer ook al en die keer daarvoor was dat ook het geval en die keer daarvoor was het ziekte en de keer daarvoor. Dus nu accepteren we dat niet meer. Lullig als het nu รฉcht is en vorige keer smoesjes….dan had je die smoesjes niet moeten gebruiken Vervolgens krijgen we te horen dat het bedrijf “officially closed” is voor de feestdagen maar dat ze het wel gaan regelen voor het nieuwe jaar. Nou ja zeg… alsof het een gunst is dat ze nu dingen na drie jaar eindelijk gaan afronden. Straks maar eens iig de kranen kijken of ik dat zelf kan aansluiten…want een achterstevoren kraan is echt onhandig …
En een grote emmer halen om de wasmachine met water te kunnen vullen zolang de buitenkraan niet is aangesloten…
Dit is het lijstje dat ik stuurde:
Boiler mist- geen warm water Buitenkraan niet aangesloten Grondpinnen midden op parkeerplaats en in water Elektraleiding buitenzijde zicht-kant huis (afgesproken was in sleuven รณf achterzijde) Kraan kleine keuken niet aangesloten Kraan grote keuken verkeerd om aangesloten Gasleiding grote keuken (voor kooktoestel) is nu op water aangesloten (kan nu wel zo blijven want elektra kooktoestel gekocht ) Keuringsrapporten zouden gebracht worden, zowel EBS als SWM Aansluiting EBS? (Die kast buiten?) Is nog steeds bouw aansluiting; is daar al een afspraak voor? Wanneer?
Zucht… niks gaat hier ook “van een leien dakje”….maar “lei” kennen ze dan hier ook niet ๐Ÿคช

28 december

Dus… met al die auto’s van Raytech voor de deur zou je verwachten dat “het geregeld”…en dat is voor het grootste deel ook zo, maar nog steeds geen boiler en nog steeds geen keuringsbewijzen. Na ruim vijf uur had men 1 buitenkraan aangelegd (aansluiting zat er grotendeels al), de kraan vastgedraaid, een stuk pijp verwijderd van waar daar ze de gasleiding op het water hadden aangesloten) en had de elektra man een aardpin weggewerkt en de elektra kabel van de buitenzijde naar binnen verplaatst. Ik denk dat het vlotter had gekund als ze niet twee keer een grooooote pauze hadden genomen… Schijnbaar komt de boiler morgen, dus al wel vast een mengkraan gehaald, maar hoe laat wisten ze nog niet want ze moesten vanavond bij een evenement zijn waar ze de elektra hadden geregeld… vreemd want er mogen in Su geen feesten worden gehouden… maar goed. Laat in de middag komen we pas op stap. Ik moest een nieuwe gasbrander hebben (oliebollen bakken op het elektrisch stel wordt m niet) en dus een kraan en we wilden ook nog wat eten halen.. Nu op de veranda na een maaltje chauw ming (wat zit daar nog maar weinig groente in!!!) en een “djogo” …



30 december

Vandaag weer een nieuw avontuur. Helaas nog geen boiler; de man die m moet installeren schijnt er niet voor terug te willen komen van verlof met -wederom- een belofte dat het 4 januari toch รฉcht gaat gebeuren… maar wat betekent zo’n belofte nog als je eerst al zegt dat het รฉcht gaat gebeuren voor de jaarwisseling… 4 januari er niet zijn, betekent ‘s middags een bezoekje aan zijn bedrijf en dan haal ik de boiler op en zoek ik een andere installateur… inmiddels heb ik een contact die ik kan bellen (dank aan Rosita!) als het nodig blijkt te zijn. Ach…we zijn al vier jaar hier mee bezig dus nog een paar dagen… We hadden vandaag -zowaar- een lijstje gemaakt, want afgelopen dagen kwamen we iedere keer thuis met “iets vergeten”; eerst naar de Tulp op de Tourtonnelaan. Daarna wilden we “Krioro Kukru”, maar ons adresje op de Josef Israรซlsstraat was dicht… dus toen naar door naar Blauwgrond en bij een Warung nasi, Saoto en lontong gehaald. Bij waterkant/ de grote markt was er geen doorkomen aan…de politie had bedacht om het voetgangers verkeer te regelen bij de VCB op de hoek, met als gevolg dat er tot ver voorbij de veerboten naar Meerzorg een file stond… daarna was het “geregel” bij de Bosjebrug de tweede file. We zijn maar via Livorno /Dijkveld en dageraad weg teruggereden ipv Highway want daar was het ook druk. Wat boodschapjes nog bij Yin Du. Waar de muziek idioot hard aan stond… want er wordt vuurwerkverkocht en dat gaat hier gepaard met heel luide muziek… ๐ŸŽถ Thuis geprobeerd een zonnepaneel/ schijnwerper te installeren, wat aardig gelukt is -denk ik- want hij doet t nog niet omdat de batterij nog niet heeft kunnen laden. Maar …het vervelendste vandaag was dat ik een soort vliegende mier in een drankje had en niet had gezien… ๐Ÿœ en die heeft gestoken in mijn tong en dat doet ALLEJEZUS!!!!! ZEER!!!!’ Gelukkig werd t niet dik en ik heb met de aspivenin eerst geprobeerd gif uit te zuigen (niet de handigste plek) en daarna heb ik in Borgoe en met ijsblokjes geprobeerd de pijn te stillen (onsuccesvoll) …er zit nu een rare paarse/blauwe vlek op mijn tong en hij doet nog steeds zeer..๐Ÿ˜ญ Toch vermaken we ons nog steeds (hoe Is het mogelijk) ..ook al heeft manlief zijn hand in een rode (vuur)mieren nest gestoken deze week en zit hij onder de plekjes en blaasjes ๐Ÿœ, zijn we lek geprikt door de muskieten ๐ŸฆŸ en heb ik dus een zere tong… Voor de afsluiter van vandaag wat mooie plaatjes van de zonsondergang bij ons huis en de feestverlichting…


31 december

Waar ter wereld je ook bent… oud & nieuw vieren die je met oliebollen!! Deze worden oliebollen met Borgoe gewelde sultana’s en bigareaux. Gemaakt in een soort teil met deksel (mengkom hadden ze niet bij de “Chinees op de hoek”) en mรฉt -geheel in stijl- garde met glitterhandvat Gezien blijkbaar alle eettentjes (niet ketens) gesloten blijken te zijn, vandaag zelf maar “bori”… in gember, knoflook, ui en loas gewokte garnalen, paksoi ๐Ÿฅฌ en rijst. Verder een pak kip-bitterballen meegenomen voor vanavond… Vooralsnog is de avond nog ver weg …oh …en ik kwam een 3 cm groot mini exemplaar van een gekko’tje ๐ŸฆŽ tegen…รผber schattig ๐Ÿฅฐ




1 januari

Gisteren dus grote garnalen met taugรฉ, paksoi ๐Ÿฅฌ, knoflook, uitje, gember, laos en rijst. Prima maaltje (vele malen beter dan de zeeeeer tegenvallen Roopram roti die we vandaag haalde (wat is die achteruit gegaan zeg!!) Fijn is om te bakken in een tweede keukentje, de deur naar huis gaat dan dicht en de bak luchtjes gaan direct naar buiten. Vol spanning daarna gewacht op dรฉ Surinaamse jaarwisseling…wat dus eigenlijk hetzelfde is als in Nederland maar dan minder koud en wat meer “matten” (pagara’s), ook weerklinkt het hier luider door de open ruimten en je hoort het helemaal rondom. Hier begint men ook al op maandag voor de jaarwisseling met afsteken en het schijnt nog zeker tot 3 januari door the gaan met zo nu en dan knallen. Vandaag een serieus relaxed dagje. Roops gehaald, maar dus tegenvaller …verder wat lezen en wat scharrelen op het erf en vogels kijken. Potjes gemaakt van krantenpapier voor mijn zaai goed en de canna-zaden voorbereid, straks wat zaden zaaien en plaatsen op de “groei stek”.



3 januari

Vandaag gingen we op zoek naar een “Surinaams” icoon uit de Nederlandse koker; het Bruijnzeel huis. Op diverse plekken door het hele land te vinden, maar Wageningen staat er om bekend en dus toren we daar heen.
Ze staan er inderdaad wel veel, in rijtjes. Sommigen goed onderhouden en sommige in zeer erbarmelijke staat. ๐Ÿš
Geluncht in Nieuw Nickerie. Vorige keer had ik Pom bij de Residence Inn en vond ik dat ik toch echt betere heb geproefd en vind ik de mijne toch echt lekkerder ๐Ÿ˜‹

Daarna nog even wezen kijken op de Zeedijk (nabij een tent /plek die Scheveningen heet). Die oceaan is maar modderig en zulke hoge golven zijn er niet….
Daarna weer snel terug want de winkels gaan om 8 uur dicht (we hebben het niet gehaald brood te halen dus morgenochtend maar aan de pannenkoeken…) en om 9 uur is het avondklok.. maar wat is het nog druk overal als iedereen om 9 uur binnen moet zijn!!! Wij hadden verwacht dat we dan we zouden kunnen doorrijden …niet dus…๐Ÿš—๐Ÿš™


Geen opmerkingen:

Een reactie posten