woensdag 4 oktober 2023

Dit keer een mega-lange post over mijn laatste bezoek aan Su...(deel 2)

4 januari

Vandaag een vreeeeeeeeemde dag.

Vanmorgen ging ik brood halen bij de super (“Tewari”) hier op de hoek.
Ging die vrouw gelijk een heel praatje houden hoe ze mijn oom had gekend en hoe’n aardige man t was geweest en wat een “bari” toen hij dood ging…dat is een heel ander verhaal dan die Rollie ophing over dat de buren m niet mochten, want eerder hoorde ik ook al anders van de overburen…

Daarna gingen we “rondje stad”.
Maar Toen ik de deur dicht deed kwam mijn voet “tussen de deur”…dat deed even serieus zeer!!! En het is nu hartstikke blauw/paars…

Na het bekomen, Even naar VCM slagers en (oude) Choi’s, geluncht bij Sara’s brunch en daarna grind en zand gehaald langs highway (waar wij haalden was 500 srd goedkoper per kuub dan bij Kuldipsingh… Geen wonder dat die zo’n duur kantoorpand hebben…)

Komt die chauffeur het grind brengen begint die over mijn oom… dat het zo’n aardige Man was en altijd een praatje maakte en met honden in de auto altijd een rondje maakte…tweede keer vandaag dus…

Nu staat de BBQ op te warmen voor een lekkere sparerib met komkommer/ Tomaten salade…


5 januari
Dus…
Vandaag weer een enerverend dagje.
Maar…er is warm water!!!
We hebben een boiler (sinds een half uurtje) aan het huis!! Het wonder is geschiedt!!
Vanmorgen heb ik eerst worteldoek gekocht. Dat is hier in Su nogal een zoekwerkje, maar mede met hulp van “de Surinaamse tuin” -FB groep en uiteindelijk mijn eigen geheugen wist ik alvast 10 meter doek te scoren.
Daarna hebben we (Norbert het meest) ons parkeerplaatsje gemaakt en heb ik nog zaaigoed gezet. Aan de overzijde van het perceel bij de container hebben we wit(baan)zand geschept. Dat witte zand en palmen geeft gelijk een tropisch eiland -gevoel 🌴🏝
Daarna kwam dus RayTech de boiler installeren.
Maar….*anticlimax*
Warm douchen kunnen we nog niet. 🚿
Want de bouwer van het huis heeft de afstand van de aansluiting te dicht op elkaar gezet waardoor we nu geen mengkraan kunnen plaatsen (scheelde een centimetertje) …daarvoor moet er dus breekwerk plaatsvinden … *zucht*….ZO dichtbij en dan nóg geen warme douche…🥶




6 januari
Hafijn.
Gisteren gingen we naar de markt en een paar plantjes halen. Op de markt kochten we groente en fruit, want in de afhaalmaaltijden kun je daar naar zoeken en dan mis je gewoon de Vitamientjes…
We hebben verder de faya lobi’s aan de kant van de watertrench gezet zodat het een haagje wordt en het zand niet zo weg stroomt. Verder heb ik nu een manjaboom en een sinaasappelboom/struik gezet en de overbuurvrouw kwam nog met een guave, waar ik de zaden uit kan halen.
Na een handige tip ging ik aan de slag met een douchekraan die nog in de container lag.
Die peperdure thermostaat kraan liet ik uit mijn handen vallen, bovenop de Schroefdraad. Dat ding was dus niet meer te installeren.
Vandaag gingen we naar een leverancier die zogezegd 12 cm douche mengkranen zou hebben… helaas had die alleen 15. We werden naar een -echt supermooie zaak!!! (Beter dan de badkamer winkels in Nederland!) gestuurd. Ronan, maar die had ze helaas ook niet, Maar we werden doorgestuurd naar de importeur (Tropical Homecenter) en in eerste instantie werd daar ook gezegd dat ze de niet hadden, maar toen kwam er een vrouw een kantoortje uit rennen en zei; we hebben die ene verkeerd geleverde nog die teruggestuurd word naar de leverancier… en dát was dus - leek het in ieder geval- de enige 12cm douchemengkraan op 12 cm hart die nog in Suriname verkrijgbaar was
We hebben er een lekker broodje op gegeten bij Krioro op de Goudstraat/Kristalstraat.
Thuis aangekomen ik gelijk aan de klus…maar helaas. De rechter aansluiting is scheef in de muur geplaatst…ik kwam één millimeter te kort om m op het koppelstuk te zetten.
Een installatie man kwam langs. Die de beheerder had gevraagd langs te komen. Die constateerde ook die ene mm. Op zoek naar een s-koppel (hier noemen ze het stel-koppeling) die 1/2”-1/2” is…normaal zijn ze 1/2”-3/4” …dus dat werd een uitdaging en ze bleken san ook niet verkrijgbaar hier.
Maar …ik ben niet voor één gat te vangen! Ik had tijdens de zoektocht wel gezien dat ze rechte 1/2”-1/2” hadden van plastic (ik heb koperen en die paste dus net niet)…plastic is wat beter te forceren en het gaat mij om een tijdelijke oplossing tot ik -in Nederland zijn ze wel te krijgen heb ik al gezien- de s-1/2”-1/2” heb.
Thuis gelijk weer aan de klus… en….
Jawel. Ik heb m er op zitten.!!!
Er zitten nog geen rozetten op en De warme zijde zweet een druppeltje zo nu en dan (het is immers een geforceerde oplossing) maar…warm douchen!!!





8 januari

Gisteren was een relaxed -nou ja- dagje.
Norbert heeft een groot stuk grindpad afgemaakt. Nu hebben we weer doek nodig om verder te gaan…
Daarna lekker boekje op de veranda totdat de iPoD-box/JBL leeg was…
Toen gingen we een rondje rijden (in de regen)
Ik had erg trek in Saoto (en stiekem ook lonton) en die van de warung bij Paranam smaakt me altijd heel goed, dus de route zou via die kant gaan en dan via de Bouterse highway naar Lelydorp, boodschapje bij Choi’s en vervolg weer door naar huis waar we de gehaalde Saoto, Lonton en Norbert had nasi hebben verorberd.
Ik heb nog een (deel van de) reparatie aan het plafond in het kleine keukentje gedaan en nu is het wachten op de (zelfgemarineerde) kippendijen die op de barbecue liggen
oja… ik probeerde ook vandaag “podosiri” (açai bes) … weinig smaak eigenlijk.. niet zoet en ook niet zuur… maar schijnt mega gezond te zijn…


10 Januari
Vandaag togen we naar Tromoto (Tropical home center), vorige meer goed geslaagd en het vermoeden was dat we nu ook zouden slagen. De Chinese kraan paste niet,
Dus vandaag toch maar een Grohe gaan halen, met verlengstukken want de stopkraantjes zitten laag op zo’n manier dat de reguliere aansluiting nèt (je raadt het al: een centimeter) niet past.
Service bij Tromoto was (weer) prima. De man vond het vervelend dat hij twee dure verlengstukken moest verkopen, en probeerde nog over alternatieven na twee denken, maar daar ontkwamen we niet aan, ook de geplaatste stopkraantjes moesten vervangen want die hadden niet de juiste uitgangsmaat. Dus met een hele stapel Grohe doosjes reden we terug.
We maakten een tussenstop bij Jairoops op Ringweg Zuid (rip off van Roopram). Vele malen nettere zaak, vele malen betere service én vele malen betere roti dan bij Roopram. Er is een reden dat zij blijkbaar iets nieuws begonnen zijn!
Thuis aan de klus. Blij met de verlengstukken want
De Rechterkant moest ik een halve slag verder draaien om m waterdicht te krijgen…maar we hebben een goed lopende mengkraan! En hij loopt beter dan de oude! Blij mee!





Vraag: maak een diefijzer deur
Geleverd: een diefijzer deur
Probleem: deur gaat niet open vanwege aanrecht in de weg
Oplossing: een “bypass”. (Of moet ik zeggen nu-las)
Ik vindt t kunstig!





12 januari
Vandaag was een bezig bijtje dag.
Begonnen met het schoonmaken van het terras
Daarna toch nog wat kraantjes opnieuw vastgedraaid die nog wat (eens in de 25-30 seconden) druppelden… nu is het allemaal mooi droog.
In de voortuin scharrelt nu ook een zwart/gele sapakara en niet alleen de kleine gewone ameiva en we spotten een heel grote sprinkhaan op de hor
Onderweg het Surinaams Rumhuis.
Want we wilden de special edition “55” (helaas was de Srefidensie editie uitverkocht ) . We namen ook de 15-jaar mee en een fles special Hannapier (eau de vie)
We hebben inmiddels de smaak qua hoe door Paramaribo te navigeren redelijk In de vingers dus we waren weer rap de stad uit…
Toen reden we naar Domburg. We vinden dit een fijnere waterkant dan in Paramaribo zelf en er zit een heel fijn restaurantje. Waar ze een lekker sateh met cassavefrites serveren en je heerlijk kunt zitten op een terras aan de Suriname rivier.
Terwijl we naar de auto lopen worden we verrast door een luiaard die vlak voor het restaurant op de grond zit. We hebben eerst gebiologeerd zitten kijken, daarna Green Heritage Fund Suriname geprobeerd te bereiken, maar die namen niet op en reageerden niet op de messenger…gezien hij/zij daarna de Boom weer in klom zijn we maar gegaan.
Thuis lekker aan de slag gegaan. Keukentje afgemaakt. Diefijzer deur geschilderd en het voorraadkastje geschilderd en van nieuw plakplastic voorzien op de planken. Op wat kleine dingetjes na is het fijn om te zeggen dat er een kamertje áf is!!
Onderwijl was Norbert de plantjes in de tuin water aan het geven en die kwam - Wat leek - op een kleine agame tegen, maar wat een kleine groene leguaan was. Hij hield ons in ieder geval goed in de gaten… zeker toen we een paar plafondplaten (ga ik morgen plaatsen) gingen schoonmaken
We hadden dus een echt dierendagje! En nu zitten we met maar liefst drie kamrawintjies op de veranda en springt er een grote pad voorbij … heerlijk die live-discovery!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten